Bedrijfsproces optimaliseren met CRM systeem

Als startende ondernemer heb je met veel zaken te maken. Je businessplan moet op orde zijn, je moet uitzoeken hoe het zit met belastingen en je hebt al dan niet een locatie nodig. Daarbij komt nog dat je bedrijfsproces goed moet werken. Over het algemeen kom je in het begin een heel eind met provisorisch werken. En dat is prima. Al zul je bij goed succes snel over moeten schakelen op iets beters.

Belang van optimaliseren bedrijfsproces

Elke onderneming heeft behoefte aan een goed werkend bedrijfsproces. Dit proces houdt in dat je op systematische wijze stappen maakt om tot een beoogd resultaat te komen. Bestellingen plaatsen en diensten afleveren gebeuren namelijk niet vanzelf. Dat moet goed georganiseerd worden. Daarnaast wil je inzicht in de rol van ondersteunende afdelingen. Door je bedrijfsproces goed te regelen ben je in staat om effectief en efficiënt te werken. Hoe beter het bedrijfsproces werkt hoe beter je je doelen bereikt. Een manier om je bedrijfsproces te optimaliseren is met behulp van een customer relationship management systeem. CRM systeem in het kort.

Optimaliseren bedrijfsproces met CRM

Er zijn verschillende manieren om je bedrijfsproces te optimaliseren. Je kunt je product centraal stellen maar je kunt er ook voor kiezen de relatie met de klant centraal te stellen. Met vaste klanten ga je namelijk anders om dan met incidentele klanten. Aan beiden bied je natuurlijk goede service maar het zijn toch verschillende soorten relaties. Je investeert meer in de relatie met vaste klanten om hen te behouden dan in incidentele klanten. Een CRM systeem stelt je in staat een ‘score’ toe te kennen aan klanten. Hoe meer en hoe vaker de klant producten of diensten afneemt hoe hoger de score. Hierdoor is je bedrijfsproces beter in staat om dit onderscheid te maken. Een aantal voordelen van CRM zijn:

  • Klanteninformatie is toegankelijk voor het hele bedrijf waardoor pro-actief handelen gestimuleerd wordt
  • Administratieve werkwijzen zijn snel en efficiënt
  • Significante veranderingen in het gedrag van klanten worden snel opgemerkt met behulp van analyses
  • Winstgevende klanten worden onderscheiden van verliesgevende klanten

Natuurlijk moet CRM net als elk systeem worden voorbereid en up-to-date gehouden. Je kunt er veel mee al is het geen one-size-fits-all systeem. Het grote voordeel hiervan is dat je dit systeem naar de behoeften van je eigen bedrijf kunt aanpassen.

Samenvatting en aanbeveling

Als startende ondernemer wil je dat je bedrijfsprocessen zo snel mogelijk optimaal werken. Met behulp van een CRM systeem kun je de bedrijfsprocessen inrichten op de wijze die voor jou het beste werkt. Snel, effectief en efficiënt.

CRM systemen zijn er in diverse soorten en maten. Als je meer wilt weten of specifieke vragen hebt over CRM systemen klik dan hier. Succes!

Posted in ICT