Business leads

Een business lead, is een Engelse term die wordt gebruikt voor verhandelde gegevens over een potentiele klant. In het zakenleven worden vaak ook de termen lead, prospect of sales lead gebruikt.

Wat dat nou precies inhoudt is dat een business lead een mogelijke nieuwe klant voor een bedrijf is.

De laatste decennia zijn er steeds meer bedrijven ontstaan die zich bezighouden met het genereren van leads uit de markt. Deze bedrijven houden zich bezig met leadgeneratie. Leads kunnen zowel bedrijven als consumenten zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrijf die op zoek is naar een leverancier voor kantoorartikelen. Wanneer het desbetreffende bedrijf op een bepaalde website aangeeft dat ze op zoek zijn naar kantoorartikelen, dan worden de gegevens van dat bedrijf opgeslagen en worden deze vervolgens naar bedrijven toegestuurd die de gewenste kantoorartikelen kunnen leveren.

Er zijn verschillende manieren waarop websites of bedrijven leadgeneratie toe passen. Ondanks dat de term leadgeneratie of leadgen nog niet zo lang wordt gebruikt, wordt het genereren van sales leads eigenlijk al net zo lang toegepast als dat er handel bestaat. Iedereen geeft wel eens een tip aan een vriend of geïnteresseerde over waar ze een bepaald product of dienst kunnen kopen. Hierbij wordt je echter niet betaald voor het aanleveren van de lead, waarbij leadgen bedrijven juist leven van het aanleveren van leads.