Hoe wordt je een effectievere manager?

Wanneer je een vakbekwame manager bent, maar steeds vaker het idee hebt dat je in overtuigingskracht te kort schiet. Wanneer je merkt dat mensen niet vol enthousiasme voor je werken en motivatie missen. Werknemers zeggen vaak ja, maar doen uiteindelijk nee en ondanks dat jij er steeds meer moeite voor doet, lijkt het erop dat het allemaal steeds minder resultaten met zich mee brengt. Zonder dat je het in de gaten hebt, ga je steeds meer richten op resultaten, waardoor je steeds vaker in je eigen valkuilen trapt. Dat kan natuurlijk niet zo door blijven gaan, daar zal verandering in moeten komen.

Wanneer je niet overtuigend weet te communiceren zullen de resultaten en je carrière stagneren. Je moet er niet van uit gaan dat je in je eentje alles voor elkaar kunt krijgen, ook niet met jouw vakinhoudelijke kennis. Je hebt de inzet van medewerkers nodig om bepaalde resultaten te bereiken.

Een communicatietraining

Met een standaard communicatie-training kan dit probleem niet direct opgelost worden. Dat komt omdat je bij bijna elke communicatietraining vaardigheden zoals helder communiceren, vragen stellen, samenvatten, presenteren en gesprekstechnieken leert. Dit zijn op zich goede vaardigheden voor een starter maar voor een ervaren manager is iets anders nodig.

Wanneer er communicatieproblemen zijn, zijn de oorzaken daarvan vaak een paar niveaus dieper. De manier waarop je communiceert is slechts het visuele gedrag van wie je bent en hoe jij je voelt. Als je effectief wilt communiceren moet je eerst bij jezelf beginnen. De communicatietraining moet dus niet alleen over het communiceren gaan, maar de nadruk bij deze training moet op je zelf liggen.  Hierbij is het belangrijk dat je eerst een duidelijk beeld krijgt van wie je zelf bent. Wat is je missie, over welke typische persoonlijkheids-kenmerken beschik je, en wat voor waarden stel je voor jezelf. Wanneer je je op dit vlak beter weet te ontwikkelen zal je ook beter contact maken en kan er effectiever gecommuniceerd worden.