Social media inzetten als secretaresse

Social media wordt nog steeds vaker door ons Nederlanders gebruikt. Er blijven dan ook steeds meer nieuwe mogelijkheden bij komen. Een secretaresse doet er goed aan iets te doen met sociale media. Denk aan LinkedIn, Twitter en Facebook.

Maak keuzes

Natuurlijk is het belangrijk dat je niet in al je enthousiasme zomaar van alles online gaat plaatsen. Al bij he aanmaken dien je na te denken welk account past bij je, maak niet zomaar iets aan maar bedenkt wel dat je het account ook dient te gaan vullen wanneer deze is opgestart. In de praktijk kan het nogal eens tegenvallen om alle kanalen bij te gaan houden. LinkedIn is vaak erg goed mee te starten omdat deze echt voor zakelijk gebruik is.

Profiel invullen

Probeer overal een foto toe te voegen, géén foto maakt een account onprofessioneel en zelfs wat nep. Een representatieve foto is erg belangrijk, zorg dat deze netjes is en geen persoonlijkheden als je kind of hond bevat. Buiten het toevoegen van de foto is het ook belangrijk alle zaken ingevuld te hebben. Zo oog je niet alleen professioneler maar wordt je ook beter gevonden en kun je meteen wat onduidelijkheden wegnemen.

Met klachten omgaan

Wanneer je online vindbaar bent, en zeker met social media, kan het wel eens voorkomen dat je ook klachten binnenkrijgt via deze accounts, vaak zijn deze dan ook zichtbaar voor iedereen> het is belangrijk goed met deze klachten om te gaan. Reageer altijd met empathie en probeer het gesprek uit de publieke context te halen. Dit doe je door het vragen van bijvoorbeeld een privébericht met telefoonnummer.

Mensen uitnodigen

Zorg er voor dat je voldoende kennis geeft aan het nieuwe social media account. Vaak wordt bijvoorbeeld gevraagd of je je )e-mail)adressenboek in wilt voeren wanneer je start met een account. Zorg er voor dat je account eerst helemaal compleet is voordat je mensen gaat uitnodigen. Voeg bij de uitnodigingen het liefste ook een persoonlijke boodschap toe!